Αν η βιασμένη Μέδουσα ζούσε στην εποχή του #metoo, θα είχε αποκεφαλίσει εκείνη τον Περσέα

Ένα παράξενο άγαλμα ατενίζει πλέον το νεοϋορκέζικο δικαστήριο NY County Criminal Court όπου δικάζονται πολύκροτες υποθέσεις κακοποίησης όπως εκείνη του Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν. Το γλυπτό «Medusa With The Head of Perseus», του Αργεντινοιταλού καλλιτέχνη Λουτσιάνο Γκαρμπάτι, αντιστρέφει την αφήγηση της Μέδουσας, παρουσιάζοντάς την ως το θύμα ενός βιασμού που, σαν μοντέρνα τιμωρός, αποκεφαλίζει εκείνη τον Περσέα.

Η Μέδουσα, σύμφωνα με τον μύθο, είναι μια πανέμορφη παρθένα στον ναό της Αθηνάς, που βιάζεται από τον Ποσειδώνα. Η θεά, εξοργισμένη και ανήμπορη να έρθει σε σύγκρουση με τον Ποσειδώνα, την καταριέται μεταμορφώνοντάς τη σε τέρας, με φίδια στη θέση των μαλλιών, που μετατρέπει σε πέτρα όσους άντρες τολμούν να στρέψουν το βλέμμα τους πάνω της. Μέχρι που ο Περσέας την καταδιώκει και την αποκεφαλίζει, παρουσιάζοντας το κεφάλι της στη θεά σαν τρόπαιο. Η καλλιτεχνική αναπαράσταση αυτής της εικόνας έγινε από τον Μπενβενούτο Τσελίνι, τον 16ο αιώνα, σε ένα μπρούντζινο γλυπτό με τίτλο «Ο Περσέας με το κεφάλι της Μέδουσας».

Σήμερα, στην εποχή του #metoo, ο Γκαρμπάτι μέσα από το δικό του γλυπτό ξαναγράφει τον μύθο, παραχωρώντας στη Μέδουσα τη δικαίωση που αξίζει σε κάθε θύμα βιασμού όπως εκείνη. Από την πρώτη στιγμή που ο σύγχρονος γλύπτης μοιράστηκε, το 2018, το έργο του στα social media, η δική του Μέδουσα τιμωρός αναδείχθηκε σε σύμβολο αντίστασης για χιλιάδες γυναίκες από όλο τον κόσμο, που διστάζουν να μοιραστούν την ιστορία τους και να διεκδικήσουν τη δική τους δικαίωση. 

Το άγαλμα τοποθετήθηκε στο πάρκο Collect Pond Parkτου Μανχάταν και θα παραμείνει εκεί μέχρι τις 30 Απριλίου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Τέχνη στα Πάρκα», που από το 1967 φέρνει σε επαφή τους κατοίκους της Νέας Υόρκης με υπαίθρια έργα που εκτίθενται δημοσίως. Ωστόσο η νέα αυτή πρωτοβουλία έχει μια ακόμη, συμβολική σημασία.

Δείτε μια σχετική ανάρτηση:

Αναΐς Παρίση www.womantoc.gr